Jouw woordkeuze maakt het verschil

woordkeuze

Huh? Een dikke frons in mijn voorhoofd. Volgens mijn gezinsleden trek ik zelfs mijn neus erbij op. Dubbele rimpels dus. Het komt met enige regelmaat voor. De aanleiding? Woordkeuze. Iets dat ik lees in een brief, e-mail, artikel of op een website. Ik frons door de woorden die de schrijver gebruikt. Hoe jij voorkomt dat jouw lezers fronsen, lees je in deze blog.

Waarom zijn de juiste woorden belangrijk?

Woordkeuze is belangrijk. Omdat je met woorden niet alleen je boodschap overbrengt, maar ook een gevoel oproept. Woordkeuze is daardoor persoonlijk. Let maar eens op wat soort woorden iemand gebruikt. Welke associatie heb jij bij een woord? Met andere woorden: waar doet het je aan denken? Voor mij kan dat iets heel anders zijn dan voor jou. Als tekstschrijver ben ik me uiteraard erg bewust van taal en het effect daarvan. Maar als jij zelf teksten schrijft voor je bedrijf of organisatie is het slim om hier ook bij stil te staan.

Woorden bepalen hoe jouw tekst overkomt

Als schrijver wil je een boodschap overbrengen die niet alleen duidelijk is, maar ook het juiste gevoel oproept. Daarbij maakt het niet zoveel uit of je schrijft voor klanten, collega’s of een breder publiek. Jouw woordkeuze:

  • Beïnvloedt de emotie van de lezer.
  • Bepaalt of de boodschap blijft hangen.
  • Zorgt ervoor dat je lezer actie onderneemt.

Veel woorden zijn niet neutraal. Ze brengen associaties, beelden en emoties met zich mee. Met de juiste woorden breng je jouw boodschap over precies zoals jij het bedoelt. Geen fronsende lezers of afhakers meer omdat ze denken: huh?

Woorden die niet matchen: een voorbeeld

Ik geef je een voorbeeld dat ik ergens las: ‘Zo blijf je ijzersterk ontspannen’. Waar denk jij aan bij het woord: ijzersterk? Voor mij roept het beelden op van kracht, stevigheid en onverwoestbaarheid. Ik denk aan:

  • Een ijzersterke strategie
  • Een ijzersterk fundament voor je bedrijf
  • Een ijzersterke tekst die overtuigt

Terwijl ik bij het woord ontspanning denk aan: rust, loslaten, zacht en balans. Zie je hoe deze woorden niet matchen? ‘Zo blijf je ijzersterk ontspannen’ klinkt en voelt vreemd. Het is alsof twee werelden botsen. Deze combinatie zorgt voor verwarring. Kies liever voor woorden die zorgen voor herkenning. Zo blijf je heerlijk ontspannen.

De juiste toon

Woordkeuze gaat niet alleen om woorden die matchen. Het gaat ook om de toon van die woorden. Past de toon bij je doelgroep en wat je wil uitstralen met je tekst? Ik geef je een voorbeeld waarin je zelf dit verschil ervaart.

Bij welk bedrijf werk jij liever als medewerker? 


  • Bedrijf A: In dit handboek staan alle regels die bij ons bedrijf gelden. Wij verwachten van jou dat jij je gedraagt volgens deze regels. We rekenen erop dat je altijd de belangen van ons bedrijf behartigt. Bij overtreding volgen er sancties.

  • Bedrijf B: Dit handboek is meer dan een verzameling regels. Het zijn heldere afspraken over hoe we samenwerken en wat we van elkaar verwachten. Wat kun jij van ons als werkgever verwachten én wat verwachten wij van jou. Deze duidelijkheid versterkt niet alleen de samenwerking, maar vergroot ook het werkplezier en ons gezamenlijke succes. Dus, pak een kop koffie en lezen maar.


Geen lastige keuze lijkt me. Bedrijf B straalt vertrouwen uit in haar medewerkers. Het roept een gevoel op van ‘we doen het samen’. Terwijl bedrijf A vrij directief overkomt. Wij bepalen alles en jij moet je daaraan houden als medewerker.

 

Hulp nodig?

Liever voorkomen dat jouw lezers te veel fronsen? Of vind je het lastig om de juiste woorden of toon te vinden? Vraag me gerust om advies. Ik denk graag met je mee. Samen vinden we de woorden die passen bij jouw tekst én jouw doelgroep.

Neem contact met me op voor de mogelijkheden. Of kies voor de sparren-en-weer-door-sessie. Aan jou de keuze.

 

Dit wil je misschien ook lezen:

Dat medewerkershandboek, die cao of andere HR-teksten herschrijven: ‘Dat kan onze interne jurist of HR-manager toch wel zelf doen, met hulp van AI?’ Een begrijpelijke gedachte, maar is dit echt [...]

Vaktaal: dat is toch wel duidelijk?! Nee dus. Vaktermen die voor jou volstrekt duidelijk zijn, zijn dat lang niet altijd voor een ander. Zeker niet als jij een expert bent [...]

Loopt je tekst niet lekker? Klinkt-ie als een saaie langspeelplaat of juist als een ‘drill instructor’? Grote kans dat je lezers afhaken. Zonde! Kijk daarom eens naar het ritme van [...]

Gratis stappenplan

Van idee naar pakkende tekst: jouw schrijfproces in 5 stappen

Je hebt een geweldig idee. Voor een blog, artikel of andere zakelijke (web)tekst voor je bedrijf of organisatie. Maar hoe zet je dat duidelijk en lekker leesbaar op papier? Best lastig! In dit stappenplan ontdek je de 5 stappen in het schrijfproces die jou hierbij helpen.